VOIP – ویپ
فناوری VoIP (Voice over Internet Protocol) یکی از تحولات بزرگ در دنیای ارتباطات است که امکان انتقال صدا و چندرسانهای (مثل تماسهای ویدیویی) را از طریق شبکههای مبتنی بر IP مانند اینترنت فراهم میکند. برخلاف سیستمهای تلفن سنتی (PSTN) که از خطوط مسی استفاده میکنند، VoIP دادههای صوتی را به صورت دیجیتال و از طریق اینترنت منتقل میکند.
این تکنولوژی امروزه در کسبوکارها، مراکز تماس (Call Centers)، سیستمهای تلفنی سازمانی (IP-PBX) و حتی تماسهای شخصی (مثل واتساپ و اسکایپ) کاربرد گستردهای دارد.

voip چگونه کار میکند
فرآیند انتقال صدا در VoIP به صورت زیر است:
تبدیل سیگنال صوتی به داده دیجیتال:
صدای کاربر توسط میکروفون دریافت و به دادههای دیجیتال تبدیل میشود.
فشردهسازی و بستهبندی دادهها:
دادههای صوتی توسط کدکهایی مانند G.711, G.729, Opus فشرده میشوند تا حجم کمتری اشغال کنند.
انتقال از طریق پروتکل اینترنت (IP):
دادههای صوتی در بستههای IP قرار گرفته و از طریق شبکه اینترنت یا LAN به مقصد ارسال میشوند.
تبدیل مجدد به صوت در مقصد:
در طرف مقابل، دادهها از حالت دیجیتال به سیگنال صوتی تبدیل شده و از طریق بلندگو یا هدست پخش میشوند.
کم کردن هزینههای ارتباطی:
در تمامی سازمان های کوچیک و بزرگ، مهم ترین چالش و مسئله بحث چگونگی کم کردن هزینه ها است. این هزینه ها مربوط به بخش های مختلفی از شرکت میشه.مثل تبلیغات، هزینه های افراد حاضر در سازمان و هزینه های ارتباطی. استفاده از سیستم های تلفنی voip میتونه تا حد بسیار زیادی به کاهش هزینه های ارتباطی سازمان کمک می کند . نکته ای که باید توجه داشت اینکه روش های کاهش هزینه برای هر سازمانی با توجه به حوزه ای که فعالیت می کند ، متفاوت خواهد بود اما یقینا استفاده از voip اگر باعث کاهش هزینه ها نشه، قطعا باعث افزایش هم نمی شود.
افزایش قابلیت دسترسی :
قابلیت دسترسی، یکی از بزرگترین مزیتهای VoIP به حساب میآید چون فاصله و موقعیت مکانی از نظر کارایی برای سیستم VoIP هیچ فرقی ندارد. یعنی تماس بین دو شرکت در یک شهر با تماس آنها در کشور های متفاوت هیچ تفاوتی ندارد چرا که دسترسی پذیری سیستم های تلفن VoIP کاملا متفاوت از سیستم شبکه های تلفن قدیمی است. با استفاده از VoIP به شرکت شما در هر نقطه از دنیا که باشین یک داخلی آنها تخصیص داده میشه و برقراری تماس تلفنی با شماره های داخلی یک تماس درون سازمانی محسوب میشه که هزینه آن صفر است.
قابلیت پرتابل بودن :
پرتابل بودن یا همان قابل حمل بودن به معنی این است که اگر از لحاظ موقعیت مکانی جابه جا بشین باز هم شمارهای که به عنوان شماره VoIP استفاده میکنید، مختص شماست و نیازی به عوض کردن آن نیست.
مقیاسپذیری بالا :
مقیاسپذیری سیستم VoIP به این معنی است که میتونین تغییرات خود را فورا در سیستم ایجاد کنین، چرا که VoIP به زیرساختهای فیزیکی یا سیم وابسته نیست. اگر شما یک شرکت نوپا هستین و میخواین در آینده شعبه های بیشتری در سطح شهر یا کشور داشته باشین؛ دیگه هیچ نگرانی ندارین چون شما قبلا یک سیستم VoIP برای شرکت خود تهیه کردین و حالا بدون نگرانی میتونین با بزرگ کردن بیزینس خود و بدون هزینههای زیاد، برای کارمندان و شعبههای جدید امکانات VoIP را فراهم کنید.
ویژگیهای پیشرفته:
برای کسب و کارهای بزرگ و کوچک : سیستم تلفنی voip یکسری ویژگی ها و قابلیت هایی داره که مناسب مشاغل کوچک و بزرگ هستند. مانند ویژگی “صف انتظار” . با استفاده از این ویژگی، در صورت اشغال بودن خط شما، تماس های مخاطبان شما از دست نرفته بلکه در صف قرار داده می شوند تا به محض آزاد شدن شماره شما، تماس برقرار شود. از دیگر خدمات آن به “امکان ارائه شماره تلفن های داخلی به تعداد بالا” میتوان اشاره کرد. با توجه به ظرفیت سیستم تلفنی که راه اندازی شده ، شما میتونین تعداد مختلف داخلی ها را داشته باشید .
Voicemaill:
امکان دریافت پیام صوتی یکی دیگر از موارد کاربردی voip است. این سرویس در صورت عدم پاسخگویی کاربر، این اجازه رو به اپراتور میده که بتونه پیام خودشو بذاره تا کاربر در زمان دلخواه خودش پیام شما رو گوش کند . این موارد فقط تعدادی کمی از ویژگی هایی voip که برای مشتری حس نزدیکی بیشتری با شرکت به همراه داشته و باعث اعتماد بیشتر می شود.
کیفیت صدای شفافتر :
با داشتن یک اینترنت پرسرعت میشه اطینان داشت که از کیفیت صدای خیلی خوبی برخوردار خواهیم بود. نقطه قوت کیفیت صدای VoIP ارتباط قوی با پهنای باند است زیرا حتی اگر از تماسهای چند نفره استفاده کنین، پژواک صدا یا برگشت صدا را نخواهید داشت.
پشتیبانی و انجام دادن چندین کار:
منظور ما از انجام دادن چندین کار یعنی انجام آنها به صورت همزمان است. برخلاف تلفنهای سنتی، تلفنهای VoIP میتونن به صورت همزمان چندین فایل مانند عکس، اسناد و فیلم را منتقل کنند.
به طور خلاصه امکانات و سرویس های VOIP به قدری زیاد است که مهاجرت از سیستم های آنالوگ سنتی را اجتناب ناپذیر می کند. در سیستم تلفنی سنتی، هر شعبه از یک شرکت یا سازمان می بایست یک سیستم تلفنی مجزا تهیه کند و کارمندان هر شعبه باید برای ارتباط با یکدیگر از خطوط تلفن و زیرساخت مخابرات استفاده می کردند. ولی در سیستم VoIP ما به راحتی قادر خواهیم بود ارتباط تلفنی بین دو یا چند شعبه را بدون محدودیت جغرافیای با صرف کمترین هزینه برقرار نماییم .
مزایای VOIP از دید پردیس نت
- پورتابل بودن ( قابل حمل کردن )
- قابلیت دسترسی
- کاهش هزینهها
- داشتن ویژگیهای پیشرفته برای انواع کسب و کارها در مقیاسهای مختلف
- مقیاسپذیری بالا
- پشتیبانی از وظایف چندگانه
- کیفیت صدای مناسب
فناوری VoIP انقلابی در صنعت ارتباطات ایجاد کرده و با مزایایی مانند کاهش هزینهها، انعطافپذیری و امکانات پیشرفته، جایگزین مناسبی برای سیستمهای تلفنی سنتی است. هرچند چالشهایی مانند وابستگی به اینترنت و مسائل امنیتی دارد، اما با راهحلهای مناسب میتوان از آن بهصورت بهینه استفاده کرد.
ارائه انواع خدمات شبکه در پریدس نت!!
شرکت پردیس نت بهعنوان یک مجموعه پیشرو، بر پایه دانش فنی بهروز، فناوریهای نوین و نیروی انسانی متخصص، فعالیتهای خود را در جهت ارائه راهکارهای جامع و یکپارچه برای سازمانها متمرکز کرده است.
هدف ما کمک به مدیران سازمانها و مدیران شبکهست تا با استفاده از راهحلهای یکپارچه و ایمن، به بهترین شکل از فناوری اطلاعات بهرهبرداری کنند.
دانش فنی به روز
آشنایی با جدیدترین فناوریهای شبکه و امنیت
پاسخگویی سریع و پشتیبانی
پاسخگویـی فوری به مشکلات شبکه شما با تیم آنکال
امنیت و حفظ محرمانگی اطلاعات
حفظ محرمانگی اطلاعات و محافظت در برابر تهدیدات سایبری